Otazky

Proč chladnička při práci, zapínání nebo vypínání cvaká – všechny důvody

Všechny chladničky, i ty nejmodernější, při provozu trochu hlučí: zvuk motoru je jasně slyšitelný. Někdy si však majitelé zařízení všimnou, že jejich zařízení začalo vydávat neobvyklý zvuk: cvakání.

Může se objevit cvaknutí:

  • když motor chladničky běží;
  • při zapínání a vypínání motor-kompresoru;
  • po vypnutí (někdy je slyšet nejen cvakání, ale i praskavé zvuky);
  • při pokusu o zapnutí motoru, to znamená, že chladnička cvakne a nezapne se;
  • při zapnutí, když se motor zapne a téměř okamžitě se vypne s kliknutím.

Některé z výše popsaných situací jsou normální, jiné naznačují poruchu chladničky. V tomto článku zjistíme, kdy je čas zavolat specialistovi a kdy kliknutí nepředstavuje žádnou hrozbu.

Při cvakání jsou zvuky v chladničce běžnou situací

Pokud obě přihrádky v ledničce zamrznou normálně, pak je 99% šance, že cvakání nesouvisí s poruchou. To je důvod, proč může chladnička vydávat takové zvuky.

  • Termostat cvaká při zapnutí a vypnutí kompresoru (u chladniček s elektromechanickým ovládáním). Termostat je jednotka, která řídí teplotu v chladničce. Mechanické termostaty jsou relé s trubicí obsahující freon nainstalovanou na konci. Chladivo v trubici reaguje na ohřev a chlazení, což způsobí změnu jeho tlaku a sepnutí nebo otevření kontaktů relé. Po uzavření/rozpojení okruhu se motor-kompresor zapne nebo vypne. To je důvod, proč uživatel slyší cvakání, když se motor nastartuje/zastaví. Cvakání tepelného relé u modelů s elektromechanickým ovládáním je tedy normální.
  • Časovač odmrazování cvakne, když je odmrazování zapnuto (v chladničkách No Frost s elektromechanickým ovládáním). Modely chladniček vybavené No Frost mají odmrazovací systém: odmrazovací topné těleso se zapíná pomocí časovače, který rozpouští led na výparníku. Z komory je odstraněna vlhkost a mraznička je bez námrazy. Jak lednička „ví“, kdy je čas odmrazovat? U chladniček s elektromechanickým ovládáním je časovačem ozubené kolo s motorem. Převodovka udělá kompletní otáčku za čas nastavený výrobcem (4, 6, 8, 12 nebo 24 hodin). Krátce předtím, než ozubené kolo dokončí plnou otáčku, sepne kontakt, čímž se zapne odmrazovací topné těleso a ozve se cvaknutí. Podobný zvuk je slyšet při rozepnutí kontaktu. Kromě toho, pokud budete pozorně naslouchat, uslyšíte během odmrazování tikající zvuk: toto je otáčení převodového stupně, aby se dokončil cyklus odmrazování a vypnulo topné těleso.
  • Plastové části chladničky cvakají a praskají v důsledku teplotních deformací. Při změně teploty mohou plastové části chladničky cvakat, praskat nebo dokonce křupat. Všechny tyto zvuky jsou spojeny s tepelnou roztažností nebo smršťováním prvků. Cvakání se ozve jak při provozu motorkompresoru, tak po jeho vypnutí. Není třeba se obávat: plast používaný v ledničkách je navržen tak, aby vydržel takové teplotní vlivy a ve skutečnosti nic nepraská.
  • Relé spouštění kompresoru cvakne. Startovací relé, které v chladničce plní dvě funkce, může při startování motoru vydávat cvakavý zvuk: pomáhá nastartovat kompresor a chrání jej před přehřátím. To je normální situace.
  • Relé na desce v okruhu motoru cvaká (u ledniček s elektronickým ovládáním). U elektronických modelů chladniček se kompresor zapíná signálem z relé v řídicím modulu. To je důvod, proč chladnička při zapnutí motoru cvaká.
Přečtěte si více
Je nutné korigovat malokluzi u štěňat? | Veterinární centrum Úspěch

Pokud vaše chladnička dříve nevydávala cvakání nebo pokud jste si všimli přerušení provozu zařízení s výskytem neobvyklých zvuků – chladnička se nezapne, špatně mrazí, zapne se a okamžitě se vypne – pravděpodobně došlo k problému.

Když lze příčinu cvaknutí eliminovat nezávisle

Existuje řada situací, kdy se v chladničce mohou objevit zvuky cvaknutí, aniž by došlo k poškození jakékoli součásti. Můžete si s nimi poradit, aniž byste zavolali specialistu.

  • Nízké napětí v síti. Pokud je napětí nízké, motor chladničky nelze spustit. Cvakání, které slyšíte, je spouštěcí relé, které se pokouší zapnout kompresor. Protože se motor nespustí, teplota v chladničce začne stoupat. Chcete-li problém s nízkým napětím vyřešit, obraťte se na vaši energetickou společnost.
  • Trubky v zadní části chladničky se dotýkají stěny. Pokud jste nedávno přestěhovali spotřebič a nyní cvaká, chrastí nebo bouchá, pravděpodobně jste přitlačili ledničku příliš ke zdi. Trubky kondenzátoru se dotýkají stěny a při zapnutí nebo vypnutí motoru, kdy dochází k největším vibracím, se dotýkají stěny. Nainstalujte chladničku správně: podle pokynů by měla být mezera 5–10 cm.
  • Držáky motoru se uvolnily. Pokud při zapínání a vypínání kompresoru slyšíte hlasité cvakání nebo bouchání, mohou být uvolněné držáky motoru. Výsledkem je, že kompresor naráží na kryt a vydává neobvyklé zvuky. Odsuňte chladničku od stěny, abyste získali přístup k motor-kompresoru a utáhněte jeho upevňovací prvky.

Proč cvaká nová lednice?

Pokud po zapnutí vaší nové chladničky uslyšíte neobvyklé cvakání, může to mít několik důvodů, ale žádný z nich nenaznačuje poruchu.

  • Za prvé, můžete slyšet praskání plastu v důsledku deformace, když se zahřívá. V nové lednici může proces trvat až dva dny.
  • Za druhé, neobvyklé cvakání může způsobovat spouštěcí relé kompresoru, termostat (u modelů s elektromechanickým ovládáním), časovač odmrazování (u chladniček s funkcí No Frost) nebo relé kompresoru v řídicí jednotce (u modelů s elektronickým ovládáním). Možná váš předchozí model “zněl” trochu tišeji. Vy i vaše domácnost si na zvuk nové lednice zvyknete za 1–2 týdny. Pokud vás zvuky nyní ruší, stačí zavřít dveře kuchyně.
  • Za třetí, zvuky vydávané lednicí jsou hlasitější, když jsou komory prázdné. Když je naplníte jídlem, cvakání bude tišší.

Proč chladnička po odmrazení cvaká

Pokud po odmrazení uslyšíte hlasité cvakání, příčinou jsou s největší pravděpodobností tepelné deformace plastových dílů. Jakmile chladnička dosáhne teploty, cvakání zmizí. Vezměte prosím na vědomí, že trvá až několik dní, než teplota dosáhne své plné hodnoty, přičemž během této doby má chladnička plné právo „znít“ hlasitěji než obvykle.

Možné poruchy, které způsobují, že chladnička vydává cvakání

Pokud lednička cvaká a nemrzne, nebo mrazí špatně, pak se jedná o poruchu. Podle zkušeností specialistů Wash Man je to způsobeno poruchami následujících komponent.

Motor-kompresor je vadný a kliká – od 1900 rublů *

Motor-kompresor čerpá chladivo přes uzavřený okruh. Při průchodu trubicemi různých průřezů mění freon svůj tlak a teplotu. Tento proces je spojen s absorpcí tepla z komor chladničky. Když motor-kompresor selže, chladnička přestane mrazit.

Přečtěte si více
Proč je ibišek škodlivý?

Nejčastěji se u motorů vyskytují mezizávitové zkraty nebo zkraty pracovního nebo startovacího vinutí ke skříni. Motor se pokouší nastartovat, přehřívá se a je vypnutý startovacím relé. To je to, co vydává hlasité cvakání.

ZNAČKY

Lednička nefunguje, pouze cvaká relé. To znamená, že motor-kompresor se zapne a okamžitě vypne s charakteristickým cvaknutím. Pokud se dotknete motoru, bude znatelně horký. Obě komory nezamrzají (u modelů s jedním kompresorem) nebo pouze jedna (u modelů se dvěma motory). Světlo v chladicím oddílu zůstane svítit jako obvykle.

Může se také aktivovat nouzový alarm na chladničce, který vás upozorní na zvýšení teploty v komorách. Například u Atlantů svítí červené světlo, u Bosch a Liebherr – indikátor Alarm. Zařízení může skřípat.

JAK OPRAVIT

Vadný motor není opraven, musí být vyměněn za nový.

Startovací relé selhalo a cvaká – od 1600 RUB *

Startovací relé je jednotka, která uzavírá spouštěcí a pracovní vinutí motoru, což vede k zapnutí kompresoru. Je určen jak k nastartování motoru, tak k vynucení jeho vypnutí v případě poruchy. Pokud se například motor velmi zahřeje kvůli zkratu ve vinutí, relé jej násilně vypne, aby se zabránilo roztavení vinutí a vzniku požáru.

Při poruše relé se opotřebuje termistor nebo bimetalová deska ztratí své vlastnosti. V důsledku toho se ochrana spouští chybně i při mírném zvýšení intenzity proudu, tedy mírném zahřátí motoru. V důsledku toho se motor zapne a po několika sekundách se vypne kliknutím na relé.

ZNAČKY

Chladnička se zapíná a vypíná po několika sekundách nebo minutách. Při odpojení je slyšet cvaknutí relé. U modelů s jedním kompresorem nezamrzají oba oddíly u dvoumotorových modelů, nefunguje pouze jeden. Světlo v chladicím prostoru nesvítí.

U moderních modelů se při zvýšení teploty v chladničce spustí nouzový alarm: zařízení pípne a rozsvítí se LED (červené světlo u modelů Atlant, Alarm u Bosch a Liebherr atd.).

JAK OPRAVIT

Vadné spouštěcí relé je nahrazeno novým.

Ze zkušeností mistrů! Rozbitý motor nebo startovací relé jsou nejčastější důvody, proč lednička cvaká a nezamrzá.

Vadný řídicí modul – od 1900 RUB *

Řídicím centrem chladničky je modul. Jedná se o elektronickou desku, která obsahuje algoritmus pro provoz zařízení. Pokud chladnička cvakne a nezamrzne, pak je porucha desky spojena s poruchou v řídicím obvodu motoru v modulu. Obvykle selže relé kompresoru na desce nebo jeho kontakty vyhoří.

Desky nejčastěji trpí přepětím v síti a také pronikáním vlhkosti.

ZNAČKY

Relé na desce v obvodu ovládání motoru cvakne, ale chladnička se nezapne. U modelů s jedním motor-kompresorem obě komory u dvoukompresorových chladniček nemrznou, nefunguje pouze jedna z komor.

Když teplota v chladničce stoupne, aktivuje se nouzový alarm: zařízení pípne, rozsvítí se červená kontrolka nebo se rozsvítí indikátor Alarm.

JAK OPRAVIT

Je nutné provést diagnostiku desky. Vadné relé je nahrazeno novým, pokud jsou jeho kontakty spálené nebo zoxidované, jsou vyčištěny a připájeny. Pokud je deska výrazně poškozena, například kromě relé selhal procesor, vyměňuje se kompletně.

Přečtěte si více
Ivot zlatého retrívra v bytě: Vlastnosti údržby a péče

Termostat (termostat) je rozbitý – od 1600 rublů *

U modelů s elektromechanickým ovládáním je za určování a regulaci teploty v komorách zodpovědný termostat. Skládá se z relé a trubice s freonem (vlnovcová trubice). Chladivo citlivě reaguje na změny teploty a uvádí do pohybu kontakty, které uzavírají a otevírají okruh pro zapnutí motor-kompresoru. Nejčastější poruchou je vlnovcová trubka, která se odtlakuje. Někdy se spálí kontakty tepelného relé.

ZNAČKY

Chladnička vydává cvakání, ale nemrzne. Motor-kompresor se nespustí. Může se aktivovat nouzový alarm indikující zvýšení teploty v komorách: chladnička zapípá, rozsvítí se červené světlo nebo se na ní rozsvítí nápis Alarm.

JAK OPRAVIT

Vadný termostat je vyměněn za nový.

*Náhradní díly, pokud jsou potřeba k opravě, nejsou zahrnuty v ceně a platí se dodatečně

Pokud vaše chladnička cvaká, ale nemrzne, nebo se kompresor zapne a poté se téměř okamžitě s cvaknutím vypne, je na čase vyhledat kvalifikovanou pomoc. Specialisté mobilní služby Ice Man dokážou rychle a efektivně pomoci s opravou vaší lednice. Není třeba čekat na naše odborníky: přijedeme v den vaší poptávky. Opravujeme ledničky doma. Po dokončení práce vystavíme účtenku se zárukou na dobu 3 měsíců až 2 let.

Cvakání pod kapotou a bzučení při zapnutí zapalování

Dotazy k motoru, součástem a sacímu/výfukovému systému.
praporčík haw
Zprávy: 238 Registrovaný: 04. března 2011, 10:39 Město: Čeljabinsk Auto: ASX 1,6 S08

Cvakání pod kapotou a bzučení při zapnutí zapalování

zpráva hav »24. dubna 2011, 19:59

Prosím, řekněte mi, jestli se někomu ozývalo cvakání pod kapotou na pár sekund a bzučivý zvuk při zapnutí zapalování ještě před nastartováním motoru 1,6.

DEN333 Marshal ASX
Zprávy: 5352 Registrovaný: 10. srpna 2010, 12:38 Město: Moskva Auto: Volvo XC70 Předchozí vůz: ASX 1.6 Intense S08 ČERVENÁ :
Dík: 1 krát poděkoval: 49 krát

zpráva DEN333 »24. dubna 2011, 20:06

hav napsal: Prosím, řekněte mi, jestli se někomu ozývalo cvakání pod kapotou po dobu několika sekund a bzučivý zvuk při zapnutí zapalování ještě před nastartováním motoru 1,6.

Nevšimnu si žádných cizích zvuků, ale spojka klimatizace se hlasitě spíná, diskutovalo se o tom na fóru.

Síla bez spravedlnosti je k ničemu, spravedlnost bez síly je také k ničemu. Masutatsu Oyama

vlad595 Seržant
Zprávy: 94 Registrovaný: 19. září 2010, 11:18 Město: ACHTUBINSK Auto: ASX MT S01 červená

zpráva vlada595 »24. dubna 2011, 20:06

Jsou tam 3 kliknutí, prý to takhle má být na Mitsubishi.

Andrey191178 generálmajor
Zprávy: 3169 Registrovaný: 15. března 2011, 20:18 Město: Petrohrad Auto: Outlander III bílý Předchozí vůz: ASX SO1 MT, Outlander III, ASX 1.8 :
Dík: 8 krát poděkoval: 81 krát

zpráva Andrey191178 »24. dubna 2011, 20:07

Hav, mohla by to být klimatizace? Hodně se o tom tady mluvilo.
Máš to zapnuté?
Vždy zapomenu kód interkomu!

Přečtěte si více
Je možné opylovat jednu hrušeň, nebo je lepší zasadit dvě hrušně vedle sebe?

vlad595 Seržant
Zprávy: 94 Registrovaný: 19. září 2010, 11:18 Město: ACHTUBINSK Auto: ASX MT S01 červená

zpráva vlada595 »24. dubna 2011, 20:08

ne, není zahrnuto

Ssergeyy generálporučík
Zprávy: 3845 Registrovaný: 23. října 2010 22:50 Město: Petere Auto: ASX S 08 krásné Počet najetých kilometrů: 216000 :
Dík: 129 krát poděkoval: 139 krát

zpráva Ssergeyy »24. dubna 2011, 20:13

hav, asi to nebzučí klimatizace, ale ventilátor topení. Taky slyším cvakání. Soudě dle zvuku je to relé. Ještě jsem se nedíval, kde je.

VS generálplukovník
Zprávy: 4673 Registrovaný: 01. října 2010 20:21 Město: Arkhangelsk Auto: TOYOTA RAV4 Počet najetých kilometrů: 1700 Předchozí vůz: Mitsubishi ASX :
Dík: 2 krát poděkoval: 137 krát

zpráva VS »24. dubna 2011, 20:19

hav
Pokud cvaká před nastartováním motoru, není to klimatizace. U svého auta jsem si toho nevšiml a pokud to navíc bzučí, tak možná máte tak dobrý sluch, že slyšíte chod palivového čerpadla v nádrži auta. A zvuk se může odrážet a zdá se, že vychází zpod kapoty.

ŠERIF Major
Zprávy: 1014 Registrovaný: 04. srpna 2010, 15:25 Město: Voroněž-město Auto: Už ne ASX Dík: 6 krát poděkoval: 11 krát

zpráva ŠERIF »24. dubna 2011, 20:21

100% palivové čerpadlo a jeho relé
praporčík haw
Zprávy: 238 Registrovaný: 04. března 2011, 10:39 Město: Čeljabinsk Auto: ASX 1,6 S08

zpráva hav »24. dubna 2011, 21:07

Vím, jak funguje palivové čerpadlo, ale tohle není ono. Když otočíte klíčkem do polohy zapalování, ještě než se nastartuje, ozvou se zpod kapoty 3-4 cvaknutí, pak to ustane a když otevřete kapotu a posloucháte, slyšíte tiché vrzání, ale myslím, že je to normální, ale nevím, co s tím cvakáním?

VS generálplukovník
Zprávy: 4673 Registrovaný: 01. října 2010 20:21 Město: Arkhangelsk Auto: TOYOTA RAV4 Počet najetých kilometrů: 1700 Předchozí vůz: Mitsubishi ASX :
Dík: 2 krát poděkoval: 137 krát

zpráva VS »24. dubna 2011, 21:13

hav
V pojistkové skříňce pod kapotou je několik relé. Cvakání s největší pravděpodobností pochází z nich, to můžete zkontrolovat sejmutím krytu pojistkové skříňky a položením ruky na samotná relé. „Vrzání“ může pocházet z jakékoli elektronické jednotky, která obsahuje PWM měnič napětí, například z řídicí jednotky motoru.

Beavis, podplukovník
Zprávy: 2024 Registrovaný: 26. července 2010, 13:18 Město: Volgograd Auto: Škoda Rapid Předchozí vůz: 1.6 Pozvat MT S01 :
Dík: 8 krát poděkoval: 19 krát

zpráva Beavis »25. dubna 2011, 14:19

Mám cvakání, na to vrzání si nepamatuji. Když sedíte v autě, neslyšíte je. Všiml jsem si toho, když jsem procházel údržbou. Mechanik startoval auto a já stál venku. Nemusíte poslouchat, slyšíte to jasně.

Ssergeyy generálporučík
Zprávy: 3845 Registrovaný: 23. října 2010 22:50 Město: Petere Auto: ASX S 08 krásné Počet najetých kilometrů: 216000 :
Dík: 129 krát poděkoval: 139 krát

Přečtěte si více
Cibulová gastritida: je možné jíst vařenou, dušenou zelenou cibuli s vysokou kyselostí nebo ne, jak neutralizovat cibuli v žaludku

zpráva Ssergeyy »25. dubna 2011, 19:34

Ano, dnes jsem si to poslechl, kromě cvakání je pod kapotou mihotavá “hudba”. Byla tam i předtím. Bral jsem to jako samozřejmost. (Zvuk mi připomíná vysokonapěťový blok jako v obrazovkách, jen hlasitější a s mihotáním).

VS generálplukovník
Zprávy: 4673 Registrovaný: 01. října 2010 20:21 Město: Arkhangelsk Auto: TOYOTA RAV4 Počet najetých kilometrů: 1700 Předchozí vůz: Mitsubishi ASX :
Dík: 2 krát poděkoval: 137 krát

zpráva VS »25. dubna 2011, 19:40

Ano, všechny tyto zvuky jsou pro naše auta přirozené. Proč zakládat taková témata? Včera v chatu navrhli založit téma o něčem, co kouří v zadní části auta při startování motoru.

Philipsův starší seržant
Zprávy: 117 Registrovaný: 16. července 2010, 23:48 Město: Petrohrad Auto: ASX S08 1.6 šedá poděkoval: 1 krát

zpráva Philips »25. dubna 2011, 20:02

Když jsem ještě měl Lancer X, taky jsem si toho všímal a šel jsem k prodejci, říkali, že je to nějaký ventil a kontroloval se to při zapnutí zapalování.

Římský starší seržant
Zprávy: 102 Registrovaný: 01. srpna 2010, 21:45 Město: Shadrinsk Auto: S01 Červená Dík: 1 krát

zpráva římský » 01. května 2011, 19:56

škrticí klapka pravděpodobně.
Nevím, jak je to s elektronickým plynem, ale s kabelovým pohonem funguje regulátor volnoběžných otáček při zapnutém zapalování.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button